Gebitsbehandeling paard

Een gezond gebit  is van groot belang voor het welzijn van het paard. Door een slecht gebit kunnen niet alleen gezondheidsproblemen maar ook rijtechnische problemen ontstaan. Gebitsproblemen worden steeds vaker gediagnosticeerd. Waarschijnlijk ligt de oorzaak in de voeding, minder harde grassoorten, minder weidegang en een grotere hoeveelheid brokken zouden de oorzaak kunnen zijn. Hierdoor kauwen paarden minder lang en minder intensief waardoor er minder slijtage aan de  gebitselementen plaats vindt en bij jonge paarden bovendien het wisselen moeilijker verloopt.

Symptomen die op gebitsproblemen kunnen duiden zijn o.a. proppen maken, traag eten, mondgeur, vermageren ondanks goede eetlust, slecht verteerde mest en zelfs  koliek. Tijdens het rijden niet nageeflijk zijn, tong uit de mond en moeite/onrust in de wendingen  duiden op een gebitsprobleem.

Om deze problemen voor te blijven adviseren wij uw paardregelmatig aan te bieden voor  gebitsinspectie. Jonge paarden voor het zadelmak maken (wolfskiezen) en paarden tot een leeftijd van 5 jaar in verband met wisselen (doppen) elk half jaar. Paarden van 5 jaar en ouder kunt u elk jaar (bv gelijktijdig met de Influenza vaccinatie)  aanbieden voor gebitsinspectie.

Gebitsbehandeling paard

Bij GELRE Dierenartsen heeft Filip de Graaf zich toegelegd op de veterinaire tandheelkunde van  paard en pony.  Hij heeft beschikking over moderne apparatuur en volgt regelmatig nascholing.  GELRE Dierenartsen is lid van de Nederlandse vereniging voor gebitsverzorging van het paard (www.NVVGP.nl) de vereniging voor kwaliteitsbevordering van paardentandartsen/gebitsverzorgers.

De gebitsbehandeling kan, wanneer u kunt assisteren,  bij u thuis plaatsvinden.  In onze kliniek te Lichtenvoorde beschikken we over een speciale ruimte voor het uitvoeren van de gebitsbehandelingen.  Er zijn voldoende opnameboxen beschikbaar, het is dan ook mogelijk uw paard voor behandeling te brengen en na behandeling weer op te halen.

Om tot het beste behandelresultaat te komen en om stress te voorkomen wordt uw paard voor de behandeling gesedeerd.  Na de behandeling ontvangt u een behandelformulier met de bevindingen en aanbevelingen.