VHS

VHS wordt ook wel rabbit haemorrhagic disease (afgekort RHD) of viral haemorrhagic disease (afgekort VHD) genoemd.
Hieronder vindt u de antwoorden op een aantal veel gestelde vragen over deze ziekte en advies over hoe u uw konijn kunt beschermen.

Wat zijn de symptomen?
VHS wordt ook door een virus veroorzaakt. De meeste met VHS besmette konijnen sterven zeer snel, zonder dat er sprake is van zichtbare ziekteverschijnselen, afgezien van een periode van een paar uur waarin ze sloom en lusteloos zijn. Bij konijnen die langer blijven leven, kunnen de symptomen sterk variëren. Mogelijke symptomen zijn koorts en stuiptrekkingen, waarna het konijn in een dodelijke coma terechtkomt en binnen 12 tot 36 uur sterft. In sommige gevallen wordt vlak voor de dood nog bloederige afscheiding uit de neus waargenomen.

Loopt mijn konijn risico?
Alle konijnen kunnen met VHS besmet worden, zowel binnen- als buitenkonijnen.

Het VHS-virus wordt uitgescheiden in de urine, uitwerpselen en afscheiding uit de luchtwegen van besmette konijnen en verspreidt zich snel naar andere dieren, hetzij door rechtstreeks contact hetzij als gevolg van de verspreiding van het virus - dat zo sterk is dat het vele maanden in de omgeving kan overleven - via besmette kleding, hokken, water, stro, hooi, voerbakken en andere voorwerpen.

De incubatietijd van VHS is meestal tussen de 1 en de 3 dagen.
Een ander kenmerk van VHS is dat het verloop van de ziekte veel acuter is en dat veel dieren voorafgaand aan hun dood geen duidelijke symptomen vertonen.

Hoe kunnen deze ziekten worden bestreden?
Er bestaat een vaccin waarmee u uw konijn tegen myxomatose en VHS kunt inenten. Met één enkele inenting wordt uw konijn immuun voor beide ziekten. Elk jaar moet een herhalingsinjectie worden gegeven. Wij geven u graag meer informatie over vaccinatie tegen myxomatose en VHS.