Myxomatose

Wat zijn de symptomen?
Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Als een dier besmet is, zien we dat het eerste aan dikke, vochtige zwellingen op de kop en de snuit. Andere klassieke symptomen zijn 'slaperige ogen', opgezwollen lippen, kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor en dikke zwellingen rond de anus en geslachtsorganen. Binnen een paar dagen kunnen deze zwellingen zo ernstig worden dat ze blindheid kunnen veroorzaken. Eten en drinken worden steeds moeilijker en gewoonlijk leidt de ziekte binnen 12 dagen tot de dood.

Loopt mijn konijn risico?
Alle konijnen kunnen met myxomatose besmet worden, zowel binnen- als buitenkonijnen.

Hoe wordt de ziekte verspreid?
Myxomatose wordt vooral overgebracht door bloedzuigende insecten zoals de konijnenvlo en ook door muggen. Omdat dit virus echter ook door direct contact tussen konijnen verspreid kan worden, kan verspreiding van de ziekte niet alleen met bestrijding van bloedzuigende insecten worden voorkomen.

Hoe snel wordt mijn konijn ziek?
Bij myxomatose duurt het 5 tot 14 dagen voordat de symptomen van de ziekte zichtbaar worden.

Wat is de overlevingskans voor konijnen na besmetting?
Over het algemeen leidt een ernstige myxomatose infectie van een kwetsbaar konijn binnen 12 dagen tot de dood, veelal als gevolg van een secundaire longinfectie. Met myxomatose besmette konijnen kunnen soms weken of zelfs maanden na de besmetting blijven leven. Niet alle besmette konijnen gaan dood, hoewel in het wild minder dan 10% overleeft.

Hoe kunnen deze ziekten worden bestreden?
Bestrijding van de parasitaire insecten (vooral bij myxomatose)
Myxomatose wordt over het algemeen verspreid door bloedzuigende insecten en in dat kader is de bestrijding van vlooien en muggen van cruciaal belang. Aangezien myxomatose ook via direct contact overgebracht kan worden, wordt geadviseerd wilde konijnen uit de buurt van uw konijnen te houden en vlooienbestrijdingsmiddelen zoals druppels voor op de huid en sprays te gebruiken. De bestrijding van muggen is moeilijker, maar hiervoor kunnen insectenwerende strips en netten (klamboe) worden gebruikt. Ook droge bedding helpt muggen te bestrijden.

Vaccinatie (tegen zowel myxomatose als VHS).
Er bestaat een vaccin waarmee u uw konijn tegen myxomatose en VHS kunt inenten. Met één enkele inenting wordt uw konijn immuun voor beide ziekten. Elk jaar moet een herhalingsinjectie worden gegeven. Wij geven u graag meer informatie over vaccinatie tegen myxomatose en VHS.