Afbeelding: kattenbak 2

Idiopatische Cystitis (iFLUTD)

Officieel heet die kwaal iFLUTD.
Dat betekent: idiopathische Feline Lower Urinary Tract Disease.
Of ook wel FIC, Feline Idiopatische Cystitis.
Ofwel: een ziekte van de lagere urinewegen (blaas en plasbuis) waarvan de oorzaak onbekend is.
En omdat de oorzaak onbekend is, hebben we er ook geen goede therapie voor.
We weten dat katten met die kwaal veel pijn hebben aan de blaas, veel aandrang om te plassen en dat er regelmatig bloed in de urine zit.

De oorzaak zou gelegen zijn in het feit dat er bepaalde giftige stoffen in de urine opgenomen worden door de blaaswand en dan in de blaaswand een steriele ontsteking opwekken die met kramp en pijn gepaard gaat.
Ook gaan katten die binnen leven minder vaak plassen, want buiten plassen is veel leuker dan op de kattenbak. Daardoor wordt de plas te lang opgehouden en kunnen er dus meer giftige stoffen in de blaaswand doordringen.
Psychische factoren zouden ook een rol kunnen spelen. We zien het probleem vrijwel alleen bij katten die binnen in huis leven met andere katten erbij. De sociale interactie leidt tot stress.

Het is dus zaak om te zorgen voor veel urine, die minder geconcentreerd is, zodat er minder giftige stoffen in de blaaswand kunnen binnendringen. En te zorgen voor veel plasgelegenheden, zodat de blaas vaker leeggeplast wordt.
Dat is te bereiken door de kat uitsluitend te voeren met blikvoer.
En veel gelegenheid geven tot drinken door op meerdere plaatsen in huis drinkbakjes te plaatsen. Maar sommige katten drinken niet of nauwelijks uit een drinkbakje. Voor die katten zijn er drinktorentjes te koop die stimuleren tot drinken.
Zorg voor meerdere kattenbakken in huis. Een regel is: 1 kattenbak méér dan het aantal katten in huis. Experimenteer met verschillende soorten kattenbakvulling: katten hebben een bepaalde voorkeur. En gebruik nooit een kattenbak met een deksel erop, dat vinden katten niet fijn.

Ter verlichting van de klachten kan een pijnstiller gegeven worden, meloxicam. Dat is een lekkere vloeistof die door de katten graag wordt opgenomen en langdurig gebruikt mag worden.

Er is een theorie dat de blaaswand beschermd wordt door Glycosaminoglycanen. Een extra gift van deze stoffen zou dus een (kleine) bijdrage kunnen leveren.

Daarnaast zou een dieet gegeven kunnen worden wat minder giftige stoffen in de urine oplevert. Dat zijn de zogenaamde hypo-allergene dieten.

Feliway (feromoontherapie) werkt stressverlagend.

Belangrijk: de plasklachten kunnen zo maar weer optreden, zonder aanwijsbare oorzaak. Maar bij de kater moet er telkens wel zekerheid verkregen worden of hij ook kan plassen, dus dat de plasbuis niet verstopt zit.
Daarom altijd voelen of de blaas wel leeggeplast wordt.

En bij twijfel: naar de dierenarts.

Kattenbak