Afbeelding: besmettelijke hondenhoest

Besmettelijke hondenhoest

Besmettelijke Hondenhoest (voorheen Kennelhoest) is een besmettelijke infectie van de voorste luchtwegen van de hond (neus, keel, luchtpijp). Besmettelijke hondenhoest uit zich door een droge, harde hoest. Door het ophoesten van taai slijm kan daarna kokhalzen of braken voorkomen.

Besmettelijke hondenhoest wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren: een infectie met paraïnfluenza-virus en Bordetella-bacteriën. Het hoesten kan wekenlang aanhouden. Als complicatie kan soms longontsteking optreden. Pups, oudere en zwakkere dieren, kortsnuitige honden en kleine rassen hebben een verhoogd risico op het krijgen van besmettelijke hondenhoest.

De ziekte wordt overgebracht door het inademen van kleine vochtdruppeltjes in de lucht, of door snuffelen van neus tegen neus.

Besmettelijke hondenhoest is goed te behandelen met een antibioticum, mits daarmee op tijd begonnen wordt, voordat de hoest chronisch is geworden.

Besmettelijke hondenhoest is te voorkomen door een vaccinatie.
Deze vaccinatie wordt aanbevolen voor honden die naar een pension gaan, maar ook naar de hondentraining of naar de show.

De vaccinatie bestaat uit een éénmalige neusdruppelenting, en kan vanaf 3 weken leeftijd worden toegepast. De vaccinatie geeft zeer snel bescherming, tot wel een jaar na de vaccinatie.

Bij de kat komt een soortgelijke infectie voor, die door dezelfde bacteriën (Bordetella) wordt veroorzaakt. Ook voor de kat is er een goed vaccin ter preventie van deze infectie.