Afbeelding: Max komt bij van zijn behandeling

Max; het gevaar van een kauwbotje

Dat is ook wat! Het ene moment ben je als 14 jarige nog zo blij als een jonge hond, omdat je een heerlijk kauwbot hebt gekregen. Het andere moment lig je snakkend naar adem bij de dierenarts op de tafel. Wat was er gebeurd?

Max was zo gretig met zijn kauwbot bezig, dat hij al snel aan één uiteinde de knoop eruit had gekregen en vervolgens het verweekte botje in zijn geheel doorslikte. De knoop aan het andere uiteinde bleef net voor de maag steken in de slokdarm. Door de pijn en paniek begon Max erg te speekselen. Dat speeksel kon hij echter niet doorslikken door de verstopping in zijn slokdarm, waardoor het in zijn keel bleef zitten en Max acute ademnood kreeg.

Zo kwam zijn baasje met hem binnengerend in onze praktijk. In een mum van tijd lag Max met een infuus in zijn pootje onder zeil, waarna met een camera geconstateerd is wat er aan de hand was. Door een lange flexibele grijptang door een sonde te voeren tot bij het kauwbot, hebben we het bot er in zijn geheel voorzichtig uit kunnen trekken.

Het leed was daarmee voor Max geleden! Gelukkig had hij er geen slokdarmbeschadiging of iets anders aan over gehouden en kon Max met zijn opgeluchte baasje weer naar huis.

Aangezien een verweekt kauwbotje gevaarlijke gevolgen kan hebben, raden wij u aan om sommige snacks alleen onder toezicht te geven!

Afbeelding: Patient van de maand- Max; gevaar van een kauwbotje